Home > Discussieer mee > De EU moet over een nieuw verdrag beschikken voor de verkiezing van het Europees Parlement in 2009

Discussieer mee

De EU moet over een nieuw verdrag beschikken voor de verkiezing van het Europees Parlement in 2009 RSS feed

Geplaatst door Beheerder op 19 april 2007
Citeer en reageer
De Europese Unie is een samenwerkingsverband van 27 landen. Deze grote groep landen maakt onderling afspraken over tal van onderwerpen. Om dit in goede banen te leiden zijn afspraken gemaakt waarbij is vastgelegd hoe en door wie beslissingen worden gemaakt. In de Verdragen waarin dit is geregeld hebben de lidstaten op bepaalde terreinen unaniem een gedeelte van hun soevereiniteit prijsgegeven. Deze afspraken zijn voor het laatst gewijzigd met het Verdrag van Nice in 2001. De Europese Unie telde toen nog 15 leden. Dat Verdrag is echter eigenlijk niet toegesneden op de huidige situatie met 27 lidstaten. Om goed op de nieuwe situatie in te kunnen spelen werd een nieuw Europees verdrag geschreven, het Verdrag tot Vaststelling van een Grondwet voor Europa. Tot op heden is dit verdrag echter niet goedgekeurd door alle lidstaten. Zowel in Frankrijk als in Nederland (met een meerderheid van 62%) werd dit Grondwettelijk Verdrag verworpen. Omdat een aantal landen het Verdrag wel heeft goedgekeurd en een aantal landen nog niet is er een lastige situatie ontstaan. De Nederlandse regering wil graag verder met het Europese project en streeft naar een slagvaardig en democratisch Europa, maar houdt natuurlijk wel rekening met het ‘nee’ dat in het referendum is uitgesproken. Daarom streeft de regering ernaar in onderling overleg met alle lidstaten van de Unie te komen tot een nieuw verdrag dat qua inhoud, omvang en benaming verschilt van het verworpen Grondwettelijk Verdrag, maar dat wel is toegerust op de nieuwe situatie. Belangrijk is onder meer het goed verankeren van de bevoegdheidsverdeling tussen Europa en de lidstaten. De inhoud van het nieuwe verdrag is natuurlijk het belangrijkst, ook voor de Nederlandse regering. Daarnaast zou het voor het functioneren van de EU goed zijn als dat nieuwe verdrag al voor de Europese Parlementsverkiezingen van 2009 klaar zou zijn. Dan zou het nieuwe Europees Parlement - en kort daarna de nieuw te vormen Europese Commissie - kunnen werken met een verdrag dat beter op de nieuwe situatie is toegesneden.
369 Reacties
 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | alle reacties | volgende >>
Geplaatst door MrChrissr op 19 april 2007 om 18:15
Dit is niet OKCiteer en reageer

Het is beter, dat de moloch een stapje terug doet, dan te gaan rennen.
Dus herzie eerst de overbodige regels en/of schaf deze af.
Begin eerst weer te schrijven als de lei is opgeschoond!

Geplaatst door Ron Zwamborn op 19 april 2007 om 18:28
Dit is niet OKCiteer en reageer

Belangrijk vind ik dat de democratie van Europa wordt verbeterd, nu gaat te veel via rechtstreeks via de EU-commissie.
Het NEE tegen de EU grondwet vond en vind ik erg jammer, de Nederlandse politiek heeft hier duidelijk gefaald; de boodschap rondom de grondwet was te onduidelijk. Een nieuwe ronde (hoe deze ook wordt genoemd) zal dus beter verkocht moeten worden aan de Nederlandse bevolking.

Geplaatst door Henk Kampers op 19 april 2007 om 18:35
Dit is niet OKCiteer en reageer

Ga zo door.

Geplaatst door Martijn chappin op 19 april 2007 om 18:37
Dit is niet OKCiteer en reageer

Het is van uiterst hoog belang dat er zo snel mogelijk een nieuw verdrag komt, anders loopt de unie vast en kunnen we weer helemaal opnieuw beginnen. Ik was het er trouwens al helemaal niet mee eens dat we een referendum over de grondwet hadden soms moet de overheid beslissingen maken voor de burgers, omdat de burger niet objectief erna kan kijken. Veel stemmers zijn bang voor verandering. Dus bij volgende verdrag geen referendum

Geplaatst door S.D. Abramoff op 19 april 2007 om 18:39
Dit is niet OKCiteer en reageer

Zolang

1. er regelmatig van Brussel naar Straatsburg wordt verhuisd
2. er geen goedwerkende controlemiddelen zijn die fraude bestrijden (zie artikel in De Pers van vandaag o.m. commentaar van Van Buitenen)

ben ik tegen 'n grondwet voor Europa

Geplaatst door Taco Witte op 19 april 2007 om 18:50
Dit is niet OKCiteer en reageer

Mee eens, Nederland heeft een rol te spelen om de impasse te doorbreken en dit vind ik een goede aanzet.

Als het verdrag niet wordt gekenmerkt als "grondwet" en duidelijk subsidiariteit regelt, dan kan het gewoon door de kamer worden behandeld zonder een referendum nodig te maken.

Geplaatst door Jeroen van Leuken op 19 april 2007 om 18:50
Dit is niet OKCiteer en reageer

Het allerbelangrijkste is de kwaliteit van het verdrag.Het gaat niet om hoe snel het ingevoerd moet worden.
De burger moet -als het verdrag af is- de tekst eenvoudig op kunnen vragen, en goed kunnen begrijpen.De regering moet niet weer volmondig JA pleiten, maar de burger vrij laten in zijn/haar keuze.De overheid kan uiteraard wel bepaalde punten uitlichten.
Als het verdrag de burger (plus zijn omgeving: natuur en milieu) in al haar facetten als volwaardig ziet, en niet als onderdeel van het systeem, zal het systeem slagen.De mensen vormen de EU, dus het verdrag moet er voor de mensen zijn.

Geplaatst door M vd Hoorn op 19 april 2007 om 18:55
Dit is niet OKCiteer en reageer

Die grondwet komt er toch wel ondanks weerstand onder de bevolking; fijn nog meer goedkope arbeidskrachten binnen halen! Goed voor de economie! Mooie slogans.... Ondertussen zit we met aardig wat werkelozen en problemen in zorg, onderwijs en minderheden.Misschien willen mensen met een uitkering ook wel werken je ze de kans geeft! Of zijn nederlanders te duur?
Eerst problemen in je eigen land oplossen lijkt me!!! Of is economische uitbreiding belangerijker dan mensen en de identiteit van een land?

Geplaatst door A.F. van Dixhoorn op 19 april 2007 om 18:57
Dit is niet OKCiteer en reageer

Ik ben het eens dat het goed zou zijn als er een nieuw verdrag is voor de verkiezingen van 2009. Als dit dan maar blijft bij een verdrag. Ik ben nog steeds tegen een grondwet voor Europa. Ik vind het n.l. belangrijk dat wij als Nederland een zelfstandige natie blijven, die samenwerkt met landen in de EU op basis van een verdrag waarin een aantal zaken geregeld zijn waarin we samenwerken. Zaken die goed zelf kunnen regelen moeten we ook zelfstandig blijven doen. Alleen grensoverschrijdende zaken kunnen we beter wel samen doen.

Geplaatst door vd koppel op 19 april 2007 om 19:04
Dit is niet OKCiteer en reageer

zitten de burgers in de 15 oude lidsten te wachten op dit gedoe??lijkt mij meer een spelletje voor politiekelingen op kosten van anderen. europa zal NOOIT een worden, niet door dwang en niet door spelletjes, de verschillen zijn te groot, geen europaworst dus en geen bemoeizucht van mensen(politiek) die te ver v.d. werkelijkheid afstaan en maar wat doen. stoppen met dat gedoe!!!

 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | alle reacties | volgende >>
Plaats een reactie

Maximaal 200 woorden

* verplichte velden
Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd (zie ook over deze site )